Na JobSpot najlepsze firmy łowią talenty Vistuli
– Trzeba dobrze przygotować się do targów. Należy sprawdzić, jakie firmy biorą udział w wydarzeniu, przeczytać informacje o przedsiębiorstwie, branży, otoczeniu biznesowym. Zastanowić się nad swoimi umiejętnościami i kompetencjami, przygotować CV – radzi Ewa Wolniewicz, organizatorka targów pracy JobSpot. – Dla studentów bardzo ważne są możliwości rozwoju w organizacji, ścieżka kariery. Najczęściej pytają o oferty pracy w międzynarodowych korporacjach – dodaje koordynatorka projektów w Biurze Karier Uczelni Vistula.
W tym roku targi JobSpot na Uczelni Vistula odbywają się już po raz szósty. Jaki jest ich cel
Ewa Wolniewicz: Umożliwiamy studentom bezpośredni kontakt z rekruterami bardzo różnorodnych firm, od start-upów po korporacje międzynarodowe. Firmy natomiast mają możliwość zaprezentowania swojej działalności i propozycji dla studentów (oferty pracy, staże, praktyki), dzięki czemu „wyławiają” nasze najlepsze talenty na Vistuli.
Trudno jest dzisiaj pozyskiwać firmy jako wystawców na targi pracy skierowane do studentów?
Nie jest to łatwe zadanie, ale współpracujemy z wieloma firmami, które znają specyfikę naszej uczelni, która jest najbardziej międzynarodową szkołą wyższą w Polsce. Poszukujemy również nowych kontaktów, aby nasi studenci mieli różnorodne oferty pracy oraz dostęp do innowacyjnych projektów. Udział w tegorocznej edycji targów potwierdziły między innymi takie firmy jak: Schneider Electric, Dell, Polkomtel, Grupa Hotelowa Orbis i wiele, wiele innych.
Co roku na JobSpot odbywają się tysiące rozmów rekrutacyjnych. Jak najlepiej wypaść na takim spotkaniu?
Trzeba dobrze przygotować się do targów. Należy sprawdzić, jakie firmy biorą udział w wydarzeniu, przeczytać informacje o przedsiębiorstwie, branży, otoczeniu biznesowym. Zastanowić się nad swoimi umiejętnościami i kompetencjami, przygotować CV i z pozytywnym nastawieniem i uśmiechem podejść do rekruterów i rozpocząć rozmowę.
A jakie są obecnie oczekiwania studentów co do przyszłych pracodawców?
Dla studentów bardzo ważne są możliwości rozwoju w organizacji, ścieżka kariery. Najczęściej pytają o oferty pracy w międzynarodowych korporacjach. Ważne są też dobre warunki pracy, mam na myśli i te finansowe jak i te związane z pomieszczeniem, lokalizacją itp. Work-life balance – czyli równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym (często elastyczny czas pracy), to kolejny aspekt na który coraz bardziej zwracają uwagę.
Na JobSpot studenci mogą także uczestniczyć w warsztatach i panelach dyskusyjnych. Jednym z nich jest Forum Młodych Lewiatan z tytułem: „#BezŚciemy: Korporacja czy własny biznes? Co najlepiej wybrać na początku kariery?” Jak Pani odpowiedziałaby na takie pytanie? Doradza Pani studentom własny start-up czy korpo?
Z każdą osobą należy porozmawiać indywidualnie i poznać jej predyspozycje, motywacje i kompetencje. A punktem wyjścia jest poznanie własnych kompetencji – silnych stron.
Warto rozpocząć pracę od poznania różnych organizacji, zdobyć doświadczenie, kontakty, a dopiero w momencie, kiedy student/absolwent będzie miał przemyślany biznesplan i będzie gotowy na nowe wyzwania może zastanowić się nad własnym biznesem.
Na Vistuli uczą się studenci z 84 krajów. W jaki sposób studiowanie w tak międzynarodowym środowisku wpływa na kompetencje zawodowe?
Na kompetencje zawodowe oprócz wiedzy teoretycznej, czyli kwalfikacji składają się rownież praktyczne umiejętności społeczne oraz postawa – kształtowana głównie przez motywację. Niewątpliwie większa różnorodność środowiska, w którym przebywają studenci Uczelni Vistula, przekrój młodych ludzi z wielu krajów i kultur wpływa na umacnianie i kreację zachowań innowacyjnych oraz proaktywnych, tak cenionych obecnie na rynku pracy. W środowisku międzynarodowym kompetencje do budowania relacji, pracy w teamie oraz skutecznej komunikacji dodatkowo weryfikowane są przez różnice kulturowe czy językowe, co stanowi o unikalnej wartości każdego absolwenta uczelni Vistula dla pracodawców. Nie bez znaczenia pozostaje możliwość budowania u studenta elastyczności oraz otwartości, co podyktowane jest specyfiką międzynarodowego otoczenia. Warto wspomnieć również o tzw. twardych kompetencjach studentów do posługiwania się językami obcymi, co otwiera wiele nowych perspektyw zawodowych do pracy w zagranicznych firmach o różnych strukturach i kulturach organizacyjnych i wzmacnia kompetencje komunikacji międzykulturowej. Nasi studenci mają otwartą drogę w świat – mogą pracować wszędzie. Dodatkowo ułatwiamy to, proponując studentom rozmowę z naszymi doradcami zawodowymi po wykonaniu testu kompetencji. Często daje to możliwości uzyskania stażu oferowanego przez nasze Biuro Karier.
koordynatorka projektów w Biurze Karier Uczelni Vistula. Absolwentka kierunku Zarządzanie i Marketing. Od 20 lat zbiera doświadczenie zawodowe w Polsce i za granicą. Pracowała zarówno w korporacjach jak i małych kilkuosobowych firmach, prowadziła również działalność gospodarczą. Interesuje się zagadnieniami związanymi z employer branding. Na Uczelni Vistula zajmuję się organizacją targów pracy, współpracą z firmami, realizacją projektów unijnych oraz doradztwem zawodowym.
współfinansowane ze środków Unii Europejskiej
Akademia Finansów i Biznesu Vistula
Szkoła Główna Turystyki i Hotelarstwa Vistula