E-rewolucja. Ten wysiłek się opłaci
Czy pandemia Covid19 na stałe przeniesie edukację do internetu?
Covid19 zdecydowanie zmieni podejście do edukacji. Aktualne doświadczenie całego sektora edukacji, na wszystkich jego poziomach, będzie punktem zwrotnym w kształceniu online. Po pierwszym szoku, wszyscy odkrywają nowe narzędzia, ich funkcjonalności i korzyści z nich płynące. Gdy wrócimy do szkół i uczelni, zapewne o nich nie zapomnimy. Niestety ci, którym brakuje wiedzy i narzędzi, mogą zrazić do nauki w tym trybie wykładowców i studentów.
Nam niewątpliwie było łatwiej niż konkurencji przejść na zdalną edukację. 100% wykładów i ćwiczeń odbywa się online, na żywo, z pełnym monitorowaniem zajęć. W ostatnim tygodniu na naszych uczelniach odbyło się 471 wykładów i ćwiczeń online, wykładowcy i studenci wymienili się 13 487 wiadomościami. To było możliwe, bo już wcześniej zainwestowaliśmy we własną platformę elearningową. Od 6 lat prowadzimy profesjonalnie przygotowane kierunki studiów online. To Ekonomia, Finanse i Rachunkowość oraz Zarządzanie na poziomie licencjackim, a także Finanse i Rachunkowość oraz Zarządzanie na poziomie magisterskim. Ruszamy też z nową propozycją. Włączamy do naszej oferty Stosunki międzynarodowe, studia licencjackie i magisterskie. Od lat tworzymy materiały multimedialne, pracujemy nad metodyką nauczania zdalnego – ciągle pytamy naszych studentów co i jak zmienić, by uczyło im się lepiej. Regularnie szkolimy też kadrę pod tym kątem. Mamy gotowe materiały szkoleniowe, własne kanały komunikacji. To wszystko pomogło nam szybko przygotować całą społeczność akademicką do tej nagłej zmiany.
Czym różni się tych 6 programów studiów online, od zdalnej nauki, jaką wprowadzono dla wszystkich studentów Uczelni Vistula?
Poza kwestiami technicznymi… wszystkim. Przygotowanie profesjonalnego programu dla kierunków prowadzonych online to miesiące, czasami lata wytężonej pracy wykładowców, grafików, montażystów, specjalistów od komunikacji i informatyków. To stworzenie od podstaw wszystkich materiałów, nowych form nauczania. Chodzi o to, by mimo braku kontaktu twarzą w twarz, tak samo efektywnie przekazać wiedzę. W przypadku pozostałych studentów zmieniliśmy tylko formę – zamiast w salach, zajęcia odbywają się w klasach wirtualnych. Oczywiście korzystamy z naszych doświadczeń i wiedzy, wykładowcy zostali natychmiast przeszkoleni, pomagamy im tworzyć nowe materiały, ale to wciąż nie to samo, co pełne studia online.
Taka edukacja jest równie wartościowa co nauka stacjonarna?
Zdecydowanie tak, ale tylko pod warunkiem, że jest właściwie przygotowana. Dla autorów programów i wykładowców to znacznie większy wysiłek, niż tradycyjne przekazywanie wiedzy. Studenci otrzymują materiały dydaktyczne w wersji multimedialnej, mają także spotkania z wykładowcami w czasie rzeczywistym, możliwość konsultacji mailowej, dostęp do wszystkich zasobów uczelni. Nie chodzi o proste przerzucenie klasycznego programu do internetu. Fachowa nauka online wymaga zupełnie nowego podejścia, więcej przykładów, case studies, quizów i innych angażujących form. Nauka online daje studentom ogromną wolność – uczą się skąd i kiedy chcą, wtedy, kiedy to jest wygodne dla nich, nie dla uczelni. Dzięki temu – i skutecznej mobilizacji ze strony wykładowców – często osiągają lepsze wyniki niż studenci stacjonarni. Materiały do nauki online z konieczności uwzględniają też różne potrzeby studentów np. wzrokowców i słuchowców. Ułatwiają koncentrację na nauce i osiąganiu efektów. Dla wielu zapracowanych ludzi, menedżerów, osób, które dużo podróżują, to jedyna szansa na efektywną naukę. Bardzo zyskują też introwertycy.
Z punktu widzenia studenta, czym nauka online różni się od tradycyjnej?
Studenci mogą studiować skądkolwiek chcą i w większości, kiedy chcą. Mogą uczestniczyć w zajęciach z dowolnych urządzeń mobilnych. To ogromne ułatwianie dla osób, których praca wiąże się z mobilnością, dla osób mieszkających i pracujących za granicą, młodych rodziców, osób mieszkających z dala od ośrodków edukacyjnych lub tych, którzy cenią sobie własny rytm edukacji. Wiele zależy od osobowości – są studenci, którym mimo wszystko trudniej jest się skupić poza salą wykładową, którzy nie umieją się sami zmobilizować. Trzeba ich wówczas profesjonalnie poprowadzić.
Czy uczelnia rozszerzy ofertę online?
Każdego roku staramy się rozszerzać ofertę zgodnie z sugestiami naszych studentów. W tym roku akademickim uruchomiliśmy studia II stopnia na kierunku Finanse i rachunkowość oraz Stosunki międzynarodowe. Z naszą wiedzą i technologią jesteśmy w stanie od października przygotować w formule online właściwie wszystkie oferowane kierunki studiów. Jeśli będzie taka konieczność, jesteśmy na to gotowi. E-rewolucja. Ten wysiłek się opłaci
Dr Justyna Berniak-Woźny, prorektor ds. jakości kształcenia i internacjonalizacji. Specjalizuje m.in. w komunikacji strategicznej i nowoczesnych formach edukacji; trener i konsultant biznesowy.