dr Agnieszka Małkowska – Szkutnik
E-mail: a.malkowska-szkutnik@vistula.edu.pl
Wydział: Humanistyczny
Kierunek kształcenia: Przygotowanie pedagogiczne
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w 2009 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki na Wydziale Pedagogicznym. Tematem rozprawy doktorskiej była „Uczniowska percepcja wsparcia społecznego a zdrowie i funkcjonowanie w szkole”. Ponadto, ukończyła studia magisterskie z zakresu psychologii na Wydziale Psychologii Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie. Jej dorobek naukowy osadzony jest wokół obszarów związanych z pedagogiką, ze szczególnym podkreśleniem pedagogiki specjalnej i pedagogiki zdrowia. W zakresie pedagogiki specjalnej jej dorobek dotyczy w szczególności uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, m.in. uczniów z chorobami przewlekłymi. Praca naukowa dr Małkowskiej-Szkutnik koncentruje się także na zagadnieniach związanych z psychologią rozwoju dzieci i młodzieży oraz na analizie zaburzeń w rozwoju. W ramach tych obszarów badawczo-praktycznych podejmuje próby zrozumienia wpływu czynników społecznych, edukacyjnych i zdrowotnych na funkcjonowanie uczniów w środowisku szkolnym.
Dr Agnieszka Małkowska-Szkutnik jest głównym wykonawcą Grantu Narodowego Centrum Nauki (NCN) pt. „Środowisko fizyczne i społeczne oraz jakość funkcjonowania szkoły a zdrowie subiektywne i zachowania zdrowotne nastolatków – zastosowanie modelu strukturalnych i ścieżkowych szacowanych na danych o strukturze hierarchicznej” (2013/09/B/HS6/03438), który był realizowany w latach 2013-2017. Celem projektu było zbadanie zależności między warunkami fizycznymi i społecznymi w szkole a zdrowiem subiektywnym i zachowaniami zdrowotnymi nastolatków. Badania miały na celu stworzenie kompleksowego modelu, który uwzględniałby strukturę hierarchiczną danych i pozwalał na dokładniejsze zrozumienie wpływu różnych czynników środowiskowych na zdrowie i funkcjonowanie młodych ludzi.
Od czerwca 2018 roku pełni również rolę Krajowego Koordynatora międzynarodowych badań Health Behaviour in School-aged Children (HBSC). Badania te realizowane są przez międzynarodową sieć naukową, która regularnie przeprowadza badania w cyklu czteroletnim, gromadząc dane na temat zachowań zdrowotnych i warunków życia dzieci i młodzieży w różnych krajach. Współpracując z prof. J. Mazurem z Instytutu Matki i Dziecka, Pani doktor koordynuje badania w Polsce, mając na celu lepsze zrozumienie zdrowotnych i społecznych aspektów życia młodych ludzi.
Ponadto, w latach 2015-2017 była koordynatorką międzynarodowego projektu „EPISCHOOL – Pokonajmy bariery razem” w ramach programu ERASMUS+. Projekt ten miał na celu promowanie integracji dzieci i młodzieży z różnych środowisk edukacyjnych oraz wspieranie ich w pokonywaniu barier edukacyjnych i społecznych. Koordynując projekt z ramienia Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego, dr Małkowska-Szkutnik współpracowała z instytucjami edukacyjnymi z różnych krajów, wspierając rozwój innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych.